Klachtenregeling
Mocht u onverhoopt niet tevreden zijn over een uitgevoerde
behandeling, dan zullen we ons uiterste best doen om het probleem
op te lossen. Het beste is om het probleem direct met uw
behandelaar of tandarts te bespreken. Meestal komt u samen tot een
oplossing.
Advies van het TIP
Als we er samen niet uitkomen, kunt u een stapje verder gaan en
telefonisch advies en informatie inwinnen bij het Tandheelkundig
Informatie Punt (TIP, tel: 0900 20 25 012, € 0,15 per minuut). Het
TIP is opgericht door de beroepsorganisatie van uw tandarts, de
Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der
Tandheelkunde (KNMT). De afhandeling verschilt per situatie. De
TIP-medewerker kan u verder adviseren. TIP raadt soms aan uw
probleem per brief aan de NMT voor te leggen.
KNMT-klachtenregeling
U kunt ook Uw klacht indienen via de KNMT (Koninklijke Nederlandse
Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde).
Als u besluit uw probleem per brief aan de KNMT voor te leggen,
kunt u gebruik maken van de KNMT-klachtenregeling. In het kader
van de Kwaliteitswet Zorginstellingen zijn de
tandarts-implantologen bij de KNMT-klachtenregeling is
aangesloten. Die regeling voldoet aan de eisen die de Wet
Klachtrecht Cliënten Zorgsector aan iedere zorgverlener stelt. De
regeling biedt twee mogelijkheden. De KNMT kan namelijk:
een bemiddelende rol spelen;
of overgaan tot formele behandeling van uw klacht, resulterend in
een uitspraak.
Bemiddeling
Voordeel van bemiddeling is, dat onder leiding van twee
deskundigen van de Bemiddelingsraad wordt gezocht naar een voor
beide partijen aanvaardbare oplossing. Als de bemiddeling slaagt,
wordt de uitkomst schriftelijk vastgelegd en is daarmee het
probleem opgelost.
Formele klachtbehandeling en
uitspraak
Als bemiddeling niet op prijs wordt gesteld of als een
bemiddelingspoging niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt
u de KNMT vragen om een formele behandeling van uw klacht door de
Centrale Klachtencommissie. U en uw tandarts worden dan
uitgenodigd voor een gesprek over uw klacht. Beide partijen worden
gevraagd om het gerezen probleem toe te lichten. Enige weken later
zullen beide partijen schriftelijk op de hoogte worden gesteld van
de uitspraak. Deze kan, als daar aanleiding voor is, vergezeld
gaan van een aanbeveling aan de tandarts.
Kosten
Aan de bemiddeling zijn geen kosten verbonden. Dat geldt
ook voor de klachtbehandeling.
Meer informatie
Meer informatie over de klachtenregeling kunt u opvragen bij de
KNMT. Dat kan schriftelijk via Postbus 2000, 3430 CA Nieuwegein.
Voor een persoonlijk advies of informatie kunt u contact opnemen
met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP), telefoon 0900 20 25
012 (€ 0,15 per minuut). De klacht moet altijd als bijlage
meegestuurd worden. Formuleer uw klacht feitelijk en duidelijk. De
KNMT communiceert bij voorkeur digitaal (via e-mail).
U kunt via de site
http://www.tandartsennet.nl/zoeken/nmt-klachtformulier.html
een klachtenformulier downloaden.
Nadere informatie kunt u vinden op de volgende site:
http://www.tandartsennet.nl/nmt/website4/nmt.nsf/a8346832c9a1cfefc125748300455509/887aadd138a7ede2c1256ee4002cb3da!OpenDocument